Jarmoky 2024 Prehľad podujatí tu!

Vývoj dieťaťa – po mesiacoch od narodenia, v tehotenstve, psychomotorický vývoj tabuľka

Aktualizované:

Autor: Lenka

Vývoj dieťaťa

Bábätko sa vyvíja v každom mesiaci tehotenstva inak, odlišný je aj vývoj dieťaťa po pôrode. Preto ak s týmto procesom nemáte skúsenosti, orientovať sa v ňom vie byť náročné. V tomto článku nájdete všetko o vývoji bábätka mesiac po mesiaci.

Vývoj dieťaťa

Zdravý vývoj dieťaťa v tehotenstve a počas dospievania zahŕňa dôležité fyzické, emocionálne a kognitívne aspekty. K správnemu vývoju bábätka napomáha zdravý životný štýl s dostatkom živín a pohybu, a najmä väzba s rodičmi v prvých rokoch života.

Zistite, kedy bábätko drží hlavičku, kedy sa pretáča a ako vyzerá zdravý vývoj dieťaťa v tehotenstve a počas prvých rokov dospievania.

V článku nájdete

Vývoj dieťaťa po mesiacoch od narodenia

Hoci je každé dieťa iné, vývoj bábätka po narodení vykazuje určité podobné rysy.

Z tohto pohľadu môže vývoj dieťaťa mesiac po mesiaci poskytnúť rodičom určitú predstavu, ako sa ich dieťa rozvíja a čo môžu očakávať v rôznych štádiách jeho rastu.

Vývoj dieťaťa od narodenia mesiac po mesiaci

Psychomotorický vývoj dieťaťa
Zdroj: unsplash.com

Vývoj dieťaťa 1. mesiac

Prvý mesiac v živote dieťaťa je veľmi špecifický, a to z toho dôvodu, že v tomto období hovoríme o bábätku ako o novorodencovi.

Bábätko vie po narodení kopať nohami, na chrbte otáča hlavu zo strany na stranu, pri nespokojnosti plače a pri polohe na brušku na krátku chvíľu zdvihne hlavičku.

I keď malé deti polohu na brušku nemajú rady, je dôležité ju praktizovať kvôli posilneniu krčných a chrbtových svalov.

TIP: Pošlite novopečených rodičom originálne blahoželanie k narodeniu dieťaťa.

Vývoj dieťaťa 2. mesiac

Typickým znakom vývoja dieťatka v druhom mesiaci je jeho reakcia na hlasné zvuky, ktoré sú spravidla zľaknutie alebo plač.

Rovnako v tomto mesiaci dokáže zamerať predmet vo vzdialenosti 15 cm a pri položení na bruško sa môže pokúsi oprieť rukami. Bábätko si stále pchá prsty do úst a z hračiek ho zaujíma napríklad hrkálka.

Vývoj dieťaťa 3. mesiac

Trojmesačné dieťa dokáže udržať svoju hlavičku vo vzpriamenej polohe. Rovnako v polohe na brušku už vydrží dlhší čas a zvedavo sa rozhliada, pričom si prezerá aj svoje ruky a naťahuje sa za hračkami.

Bábätko v treťom mesiaci po narodení túži po vašej pozornosti, preto s ním môžete jemne cvičiť na deke, rozprávať sa s ním alebo mu ponúkať hrkálky.

Vývoj dieťaťa 4. mesiac

Pozornosť dieťaťa vo štvrtom mesiaci smeruje k rozpoznaniu hlasu svojej mamy, za ktorým sa aj snaží otáčať. Takisto pozitívne reaguje na blízku rodinu a priateľov, s ktorými je často v kontakte.

Čo sa týka vývoja, tak bábätko už drží hlavičku vo vzpriamenej polohe a v polohe na brušku sa opiera o dlane. Medzi jeho nové zručnosti patrí aj prskanie slín.

Vývoj dieťaťa 5. mesiac

S päťmesačným bábätkom je už kopec zábavy, pretože sa dokáže spontánne rozosmiať, s radosťou si výska, bľaboce jednoduché slabiky a dokonca môže aj začať napodobňovať zvuky.

Takisto keď sa vidí v zrkadle, reaguje nadšene a zaujímajú ho všetky predmety, ktoré vydávajú zvuky.

Čo sa týka psychomotorického vývoja dieťaťa v piatom mesiaci, bábätko sa dokáže pri držaní sa za ruky samé pritiahnuť do sedu. Avšak pamätajte na to, že dieťa sa musí do sedu dostať samé bez vašej pomoci, inak by ste mu mohli ublížiť.

Vývoj dieťaťa v 6. mesiaci

Dieťa v šiestom mesiaci po narodení rozosmeje hra na schovávačku a kuk. Bábätko sa začína pretáčať zo strany na stranu, čomu sa hovorí „váľanie sudov“.

Rovnako sa môže začať prejavovať jeho osobnosť v momentoch, keď mu zoberiete jeho hračku (bude protestovať). Vedome bude púšťať z rúk hračky, ktoré už nepotrebuje a v zápätí ich bude hľadať.

Pre všetky mamičky začína veselé obdobie, pretože hoci sa ich dieťaťko dokáže na chvíľu samo zabaviť s hračkou, čoskoro sa dá do pohybu a bude k nezastaveniu.

Vývoj dieťaťa 7. mesiac

V siedmom mesiaci od narodenia vie bábätko držať v ruke chrumku, ktorú samo oHrýza. Ak na dieťa skúsite zavolať menom, pravdepodobne sa otočí za vašim hlasom.

Rovnako v tomto čase nastáva aj obdobie plazenia po brušku, hojdanie na kolenách či lezenie po štyroch. Takisto keď vidí hračku, snaží sa k nej samo dostať.

Čo sa týka spôsobu, akým sa dieťa po prvom polroku snaží dvíhať a hýbať, sa výrazne líši. Stále však platí pravidlo – nechať ho, nech si nájde vlastnú cestu.

Vývoj dieťaťa v 8. mesiaci

V ôsmom mesiaci sa môže stať, že svoje bábätko nenájdete ležať v postielke, ale vás prekvapí tým, že bude stáť a držať sa ohrádky. A hoci bábätko stojí, musí sa ešte cez kolienka vrátiť späť na zem.

Státie dieťa kombinuje s lezením po štyroch, v ktorom sa cíti sebavedomo. Po čase bude energeticky obchádzať nábytok a prehľadávať všetky zásuvky.

Rovnako sa s ním môžete začať hrať na pac – pac alebo hru šijem boty, či vzájomne komunikovať ukazovaním prstov alebo rôznymi gestami a zvukmi.

Vývoj dieťaťa 9. mesiac

V deviatich mesiacoch si dieťa začína uvedomovať, že nemôže všetko a rozumie slovu nie. Toto slovíčko ho ale aj veľakrát nahnevá, pretože už má svoju hlavu.

Bábätko v tomto veku už začína sedieť so vzpriamenou chrbticou. Rovnako ho začína viac baviť hranie, pričom udrží jeden predmet v každej ruke alebo si ich vzájomne prekladá z ruky do ruky.

Vaše dieťa sa už vie veľmi rýchlo postaviť, takže by ste mali urobiť menšie zmeny vo vašom byte a zbaviť sa všetkých nebezpečných predmetov i dekorácií do výšky 80 cm.

Vývoj dieťaťa 10. mesiac

V tomto mesiaci si dieťa začne pre seba niečo rozprávať. Niekedy to môže vyzerať, že vám chce aj niečo povedať a napodobňuje pri tom vašu intonáciu. Takisto sa môže snažiť zopakovať slovo „mama“ a „tata“.

Čo sa týka psychomotorického vývoja, tak sa dieťa v tomto veku začína aktívne staviať na nohy a bezpečne sa vie dostať ako na kolená, tak aj späť na zem.

V tomto období je dôležité, aby ste sa bábätku veľa venovali, rozprávali sa s ním a ukazovali mu veci. Komunikácia prostredníctvom gest a zvukov pomáha dieťatku dorozumieť sa.

Psychosomatický vývoj dieťaťa
Zdroj: unsplash.com

Vývoj dieťaťa 11. mesiac

Slovu nie síce rozumie, ale nepočúva a občas to môže vyzerať, že skúša vaše hranice, kam až môže zájsť.

V tomto období s hračkami už manipuluje veľmi obratne a pomocou tzv. pinzetového uchytenia skúma končekmi ukazováka a palca drobné detaily. 

Čím ďalej, tým viac sa začína dieťa hrať samé, smeje sa a baví ho objavovať a skúšať nové veci. Pri obliekaní pomáha nastavením ruky alebo nohy a možno zvládne aj chvíľu stáť bez opory.

Vývoj dieťaťa 12. mesiac

V dvanástom mesiaci života si už bábätko dokáže povedať o vec, ktorú potrebuje, aj inak, ako len plačom. 

Už rozpráva slová „mama“ a „tata“, niekdy aj tretie slovo, ktorým je zvyčajne „ňami“ alebo „haji“. Reaguje aj na slovo „pusu“ a samo sa vie prísť pomaznať.

A ak ani v tomto veku bábätko samo nechodí, nemusíte sa báť, ešte má na to dosť času.

Vývoj dieťaťa 18. mesiacov

Keď dieťa dovŕši osemnásť mesiacov, dokáže už samostatne chodiť, snaží sa behať, chodiť po schodoch a cúvať. Súčasne nastáva aj ohromný vývin v kognitívnej oblasti – učí sa nové slová, reaguje na jednoduché príkazy, je vnímavejšie a hravejšie.

Čo sa týka jemnej motoriky, tak už vie jesť lyžičkou, bez rozliatia sa napiť z pohára či detského hrnčeka. Takisto začne reagovať na jednoduché požiadavky, ako napríklad – prines si topánky, podaj mi varešku, daj spať bábiku.

Niektoré deti už vedia v tomto veku používať svoje krstné meno, hoci samy seba oslovujú v 3. osobe.

Vývoj dieťa 3 roky

Deti v troch rokoch už vedia nadväzovať prvé priateľské vzťahy a začínajú mať schopnosť zlepšovať náladu, ak je niekomu v ich okolí do plaču. Vedia nakresliť kružnicu, strihať rovno nožnicami, stáť na jednej nohe a rozvíjajú sa aj v ďalších smeroch. 

Takisto v tomto čase začína aj rodičmi neobľúbené obdobie vzdoru. Dieťa, ktoré doteraz poslúchalo, si zrazu robí, čo chce. O sebe hovorí v 1. osobe, ustavične kladie otázky a dožaduje sa odpovedí.

Trojročné dieťa vie povedať 300 – 500 slov, začína používat vety, recitovať, spievať jednoduché detské pesničky, medzi ktorými môžete nájsť aj známe ľudové pesničky ako Kohútik jarabý a Čížiček, čížiček.

Vývoj dieťa 5 rokov a vývoj dieťa 6 rokov

Vo veku 5 – 6 rokov sú deti veľmi kreatívne a s nadšením riešia nové situácie, ktoré prežívajú. Pri riešení úloh majú vždy plno nápadov, často kladú analytické otázky a zvažujú svoje možnosti a zručnosti.

Deti v tomto veku takisto rozvíjajú svoje zručnosti týkajúce sa písania a čítania. V matematike chápu princíp sčítania a odčítania a vedia určiť, či je niečoho menej alebo viac ako daný počet.

Rovnako sú schopné sústrediť sa dlhšiu dobu a samostatne sa hrať a pracovať. Sú citlivejšie k emóciám druhých a majú lepšiu schopnosť sebaregulácie.

Vývoj dieťaťa v tehotenstve

Ďalší dôležitý proces, ktorý vás čaká ešte predtým, ako sa vaše bábätko narodí, je vývoj dieťaťa v maternici.

Tento fascinujúci proces prebieha po týždňoch a vy si ho môžete pozrieť vo videu nižšie.

S vývojom dieťaťka súvisí aj tehotenská kalkulačka, ktorá dáva rodičom predstavu o tom, aké veľké ich bábätko aktuálne je a kedy má budúca mamičky predbežný termín pôrodu.

Vývoj dieťaťa v tehotenstve sa zvyčajne delí na tri trimestre:

Prvý trimester (1.-12. týždeň)

Vývoj dieťaťa v bruchu začína prvým trimestrom. Zaujímavosťou je, že je to zvyčajne práve druhý mesiac, kedy žena zistí, že je tehotná.

Prečítaj si ďalšie zaujímavé informácie ohľadom prvého trimestra tehotenstva.

  • Oplodnenie a implantácia: Po oplodnení vajíčka spermiovou bunkou sa vytvára zygot, ktorý sa delí a premení na blastocystu. Blastocysta sa implantuje do steny maternice.
  • Formovanie základných štruktúr: Vznikajú prvé orgány a štruktúry, vrátane chrbtice, mozgu a srdca. Na konci prvého trimestra má plod základné rysy tváre, končatiny, prsty na rukách a nohách.
  • Veľkosť a vývoj: Na konci prvého trimestra je plod veľký asi 6 cm a váži okolo 14 gramov.

Druhý trimester (13.-26. týždeň)

Prenatálny vývoj dieťaťa pokračuje druhým trimestrom, ktorý považuje mnoho mamičiek za najlepší a najpohodovejší. Často už poľavujú tehotenské nevoľnosti a únava, ale bruško ešte nie je také veľké, aby ženu obmedzovalo.

Ako sa vyvíja plod v druhom trimestri si prečítate nižšie.

  • Rast a zdokonalenie orgánov: Orgány ako srdce a obličky začínajú naplno pracovať. Mozog rýchlo rastie a rozvíja sa.
  • Pohyby dieťaťa: Matka začína cítiť pohyby dieťaťa, ktoré sú najskôr slabé a nepravidelné.
  • Vývoj zmyslov: Vyvíjajú sa zmysly ako sluch, chuť a dotyk. Plod reaguje na zvuky a dotyky z vonkajšieho sveta.
  • Veľkosť: Na konci druhého trimestra dieťa váži asi 1 kg a meria približne 23 cm od hlavy po päty.

Tretí trimester (27. týždeň až pôrod)

Tretí trimester sa končí pôrodom. Ide o náročné obdobie, v priebehu ktorého sa budúcej mamičke o poznanie zväčší bruško a bábätko sa vyvinie v malého človiečika. 

Ako sa dieťatko vyvíja v poslednom trimestri sa dočítate nižšie.

  • Záverečný rast a zrenie: Plod nadobúda tukové zásoby, ktoré mu pomôžu regulovať telesnú teplotu po narodení.
  • Zvýšená aktivita: Dieťa môže byť aktívnejšie, takže počítajte s častými kopancami a obracaním sa.
  • Príprava na pôrod: Bábätko sa väčšinou obracia hlavou nadol a je pripravené na pôrod. V tomto období je dôležitý zdravý prírastok hmotnosti dieťaťa a celkový vývoj mozgu a pľúc.
  • Veľkosť pri pôrode: Priemerné novorodeniatko má pri narodení dĺžku približne 50 cm a hmotnosť medzi 2,5 a 4 kg.

Psychomotorický vývoj dieťaťa

U bábätka je rovnako dôležitý jeho psychomotorický vývoj, pod ktorým sa rozumie vývoj jeho fyzických zručnosti a jemnej motoriky, ktorý môže prebiehať skokovo.

To znamená, že môžete mať pocit, že sa dlho nič nedeje a potom sa náhle dieťa naučí niekoľko nových zručností naraz.

Takisto môžu nastať aj momenty, keď sa vám bude zdať, že nejakú zručnosť vaše dieťa vedelo a že ju zabudlo, ale je to len fáza, kedy sa učí niečo nové a k tomu, čo už vedelo, sa pravdepodobne opäť vráti.

Zistite v tabuľke nižšie, na aké pokroky sa môžete počas psychomotorického vývoja vášho dieťaťa tešiť.

Psychomotorický vývoj dieťaťa tabuľka

MesiacJemná a hrubá motorika Zmyslové vnímanie
1. – leží na chrbte
– otáčaí hlavu a kope nohami
– paže a nohy sú ohnuté
– ruky zovreté v pästi
– rozoznáva tvár matky
– reaguje mimikou na cudzie tváre
– náznaky úsmevu
– komunikuje pomocou plaču
2. – mierne kontroluje pohyby nôh a rúk
– udrží predmet v ruke
– zdvíha hlavu a otáča ju
– dlane sú pootvorené
– prsty sú ohybnejšie
– lepšia pozorovacia schopnosť
– zlepšenie zraku
– komunikuje cez plač, úsmev a grimasy
– dožaduje sa interakcie
3. – plynulejšie pohyby
– prvé ovládanie pohybu hlavy
– naťahuje sa za predmetmi a uchopí ich
– dokáže nájsť zdroj zvuku
– opakuju činnosti, ktoré sa naučilo
– prvé experimenty s hlasom (eh, hu, gŕ)
4. – ovláda pohyb hlavy, dokáže ju zakloniť
– otočí sa z chrbta na bok a na bruško
– manipuluje s predmetmi, ktoré vidí
– sleduje pohybu predmetov
– rozlišuje tváre a výrazy na tvári
– viac sa usmieva
– rečové signály (bľabotanie, výskanie)
5. – naťahuje sa za predmetmi v ľahu na brušku
– dokáže urobiť lietadielko
– otáča sa z polohy na chrbte na bruško
– vkladá si ruky a nohy do úst
– osvojuje si dvojicu – príčina a následok
– začína rozumieť gestám a mimickým výrazom blízkych osôb
– vydáva zvuky podobné zvieratám
6. – priťahuje sa do sedu a do stoja s pomocou
– plazí sa za pomoci rúk
– má silnejší úchop
– sústredi sa na predmet
– zrak je rozvinutý na 60 až 80 %
– napodobňuje zvuky
7. – zdokonaľuje lezenie
– stavia sa na všetky 4 a rozhojdáva sa
– vyťahuje sa do vzpriameného kľaku až postoja
– samostatne, ale neisto sedí
– vyslovuje dvojhlasné slabiky
– rozumie viacerým slovám
– na známe osoby reaguje úsmevom a načahovaním rúk
– na neznáme grimasami a plačom
– objavuje sa strach alebo hanbenie
8. – zdokonaľuje sa pohybový aparát
– je veľmi aktívne – lezie, snaží sa sedieť a staviať
– zlepšuje schopnosť rozoznávať špecifické vlastnosti predmetov
– začína objavovať „sociálnu hru“
– duplikuje slabiky a vytvára náhodné prvé slová
– pokúša sa komunikovať gestami, zvukmi a ukazovaním prstov
9. – otáča sa na bruško a späť na chrbát
– samostatne lezenie po štyroch
– dokáže sa postaviť na obe nohy
– objavuje sa tzv. pinzetový úchop
– uvedomuje si, že predmet existuje aj keď ho nevidí
– učí sa rozlišovať súhlas a nesúhlas
– viac rozumie hovorenému slovu
10. – dokáže loziť (vylezie a zlezie z pohovky)
– postaví sa pri nábytku a chodí okolo neho
– uchopuje drobné predmety
– dokáže úchop vedome uvoľniť
– rozpráva si samo pre seba
– napodobňuje dospelých
– vyslovuje prvé aktívne slová
– komunikuje pomocou gest a zvukov
– učí sa kde sú hranice
11. – lezie aj cez prekážky
– má vzpriamený sed
– dokáže sa samo postaviť a skúša prvé kroky
– napodobňuje svoje okolie (úkony rodičov)
– pozná časti svojho tela
– zlepšuje sa jemná motorika
– rozširuje si slovnú zásobu
– pokračuje vo vyslovovaní prvých slov
– prejavuje všetky pocity
– spoznáva vlastné „Ja“
12. – dokáže stáť a postaviť sa na špičky
– robí prvé samostatné kroky
– prekračuje nízke prekážky
– s pomocou chodí po schodoch
– istejšie a presnejšie pohyby rúk
– používa 5-20 aktívnych slov
– reaguje na výzvy rodičov
– rozlišuje jednoduché príkazy
13. – je samostatnejšie
– zameriava sa na vonkajšie prostredie
– aktívne chodí a udržuje rovnováhu
– zdokonaľuje pohyby rúk a prstov
– rozširuje sa slovná zásoba
– komunikuje vlastným jazykom, gestami a naučenými slovami
– prejavuje emócie, nevie ich plne ovládať
14. – pohybuje sa samostatne
– stojí bez padania a zachytávania sa
– prvé kroky
– pije z pohára alebo používa lyžicu
– testuje hranice a presadzuje si svoju vôľu
– chápe via slov, ako vie povedaž
– počúva jednoslovný pokyn
15. – chodí a nábytku sa pridržiava iba občas
– sadne si a potom sa postaví
– vylezie na stoličku a stôl
– rozvíja pinzetový úchop
– predmety používa rôznymi spôsobmi
– hovorí väčšie množstvo slov
– reaguje na verbálne pokyny
– komunikuje aj pomocou gest
– používa neverbálnu komunikáciu
16. – kľačí, posadí sa a postaví bez opory
– lezie po schodoch
– neisté kroky
– pomenuje a ukáže na časti tela a predmety vo svojich obľúbených knihách
– zlomový vek ohľadne ovládania emócií
– rozvíja sa v samostatnejšiu osobnosť
– viac komunikuje a snaží sa popísať, čo chce
17. – chodí, behá, lozí na stoličku či gauč
– zdoláva prekážky, chodí po schodoch
– ešte nie je vyhranená lateralita
– spája 2 slová
– pravidelne používa určité slová
– reaguje na jednoduché požiadavky rodičov
– vedie jednoduchý monológ
18. – zvyšuje sa fyzická obratnosť
– lepšie manipuluje s predmetmi
– chodí pevnejšie
– lepšia koordinácia rúk a nôh
– lepšia slovná zásoba (15 a viac slov)
– spája ich do jednoduchých slovných spojení
– počúva jednoduché pokyny
– správa sa majetnícky

Zdroje: mamaaja.sk, philips.sk, youtube.com

Témata:
Zdravie

Najnovšie články